Het ‘waarom’ van de VIPfactor interviews

“Het staat voor mij als een paal boven water dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen koers”.

Remco Claassen

Inspiratie

Serie

Film

Diepgang

Inspiratie

Tijdens het bijwonen van een presentatie van Marlies Dekkers raakte ik onder de indruk van haar persoonlijke verhaal, van hoe ze haar eigen weg heeft gekozen. Een weg die helemaal niet logisch was gezien het milieu waarin ze was opgegroeid. Maar die wel tot haar uiteindelijke succes in de wereldwijde lingerie-business heeft geleid. Door haar krachtige gebruik van persoonlijk leiderschap kwam ik op het idee om haar te vragen voor een interview. Deels omdat haar aanpak goed aansluit bij de VIPfactor methodiek die ik heb ontwikkeld na mijn onderzoek naar ‘persoonlijk leiderschap en gedrag’ bij het Ministerie van Defensie. Maar vooral met als onderliggend doel om ook anderen te inspireren met haar verhaal.

Serie

Hierna besloot ik te beginnen aan een reeks interviews met bekende en minder bekende Nederlanders. Want zoals ik het zie hebben zij allemaal hun dromen waar gemaakt, door gebruik te maken van hun persoonlijk leiderschap. Ook kwam ik erachter dat het voor mij allemaal ‘pure’ mensen zijn, die ondanks succes zichzelf zijn gebleven. Dat is denk ik ook een voorwaarde om succesvol te blijven, of zoals de onderzoeker en schrijver Erik Bartels dat noemt:

‘Als je succesvol wilt zijn moet je niet succesvol willen zijn’.

Het gaat erom dat je bezig bent met de inhoud. Als je dat doet met passie komt het succes vanzelf. Bezig zijn met succes leidt af van de essentie.

Op film

Mijn eerste interview was uiteindelijk met Annemarie van Gaal, en vanaf toen besloot ik de interviews ook te filmen. Dit idee kwam overigens van Guido Heezen (de directeur van Effectory). Beeldmateriaal wordt door de meeste mensen directer ontvangen en past daarnaast ook beter in deze snelle wereld van digitalisering en social media.

Diepgang

Inmiddels heb ik een aantal bekende en minder bekende Nederlanders geïnterviewd. Het zijn stuk voor stuk prachtige persoonlijke verhalen over passie, doorzettingsvermogen en het waarmaken van dromen. De interviewfilms duren 10 tot 15 minuten. Niet te lang, maar net lang genoeg om diepgang te bereiken. Ik heb er bewust voor gekozen de interviews niet verder in te korten omdat daardoor de diepgang van het ‘waarom’ van iedere geïnterviewde niet goed tot zijn recht zou komen. Ik wens je veel kijkplezier en inspiratie toe met de VIPfactor interviews.

Schrijf je nu in voor de VIPfactor masterclass

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds