Verandermanagement

Organisatiegedrag

Weerstand 

Veranderingen

 Organisatiegedrag

Deskundigen op het gebied van organisatiegedrag beweren dat duurzame veranderingen alleen tot stand komen als ze verankerd zijn in de ontwikkeling van de medewerkers. Medewerkers moeten zelf gedragsveranderingen willen ondergaan en het nut hiervan inzien.

Weerstand tegen verandering

Uit de literatuur is gebleken dat de mens weerstand heeft tegen veranderingen maar ook de neiging heeft na de planning te snel wil handelen en resultaten wil zien. Het is gebleken dat de methodiek van ‘continu veranderen’ de veranderingen worden verankerd in de onderstroom – bij de medewerkers. Door medewerkers te betrekken en veranderingen door te voeren in dialoog en interactie, zal er zingeving ontstaan en zullen medewerkers meedenken met de organisatie. Zeker gezien de huidige tijd waarin we leven, is deze manier van veranderingen waardevol en succesvol. Om de noodzakelijke veranderingen door te voeren is het daarom ook belangrijk de medewerkers deel te laten zijn van de organisatie. 

Veranderingen goed begeleiden

Veranderingen goed begeleiden, is niet alleen van belang op mesoniveau – de organisatie – maar ook met betrekking tot de interne processen die zich in de mens afspelen. Alle mensen gaan namelijk een bepaald proces door van ontkenning en weerstand. Het begrijpen van deze processen is van belang en noodzakelijk om vol te kunnen houden en niet bij de eerste de beste tegenslag terug te vallen in de bekende oude patronen. In onderstaande ‘betrokkenheid curve’ wordt het proces wat de gemiddelde mens doormaakt inzichtelijk gemaakt.

“Het staat voor mij als een paal boven water dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen koers”.

Remco Claassen