Wat is persoonlijk leiderschap voor Inge Nuijten?
Onder persoonlijk leiderschap versta ik dat je jezelf heel goed kent, weet waar je voor staat en waar je naar toe wilt. Dat je okay bent met jezelf; dat is de basis. Dat je jezelf goed kent, jezelf accepteert, tevreden bent met jezelf en niet allerlei maskers draagt. Jezelf accepteren met je plussen en minnen.
Persoonlijk leiderschap is verder in mijn ogen dat je verantwoordelijkheid neemt voor je eigen leven zowel zakelijk als privé. Dit betekent dat je zelfstandig keuzes maakt en bewust handelt. Je houdt niemand anders dan jezelf verantwoordelijk voor je gedrag en je leven.
Wanneer persoonlijk leiderschap datgene is wat we zojuist benoemd hebben, dan heeft het een sterk verband met dienend leiderschap. Een dienend leider is zich heel bewust van zijn sterke en zwakke punten, en weet waar hij voor staat. Het grote verschil met dienend leiderschap en andere soorten leiderschap is dat dienende leiders in de eerste plaats oog hebben voor de mensen om hen heen. Wat zijn hun belangrijkste behoeften en kan ik daaraan tegemoet komen. Niet: ‘what’s in it for me’ maar hoe zorgen we ervoor dat we met z’n allen groeien!
Je moet wel de een beetje moed hebben
Dienend leiderschap is iets van alle tijden, het is zo oud als de mensheid. Je vraagt je af wanneer het van alle tijden is, waarom het dan niet wordt toegepast? Er is te weinig moed! (red: zie trailer onderzoek Egon Beaart) Terugkijkend naar het industriële tijdperk zien we het powermodel, in de fabriek wordt vanaf het hoogste niveau leiding gegeven, mensen worden aangestuurd. In de jaren 60 kwam er een omslag naar meer een service economie, nu zitten we in een kenniseconomie waarbij service ook belangrijk is. Dit vraagt om een ander soort leiderschap. We zitten nog steeds vast, vanuit angst. We zijn bang om de controle te verliezen en om “uit de groep gegooid te worden”. Er is de illusie van controle. Terwijl op het moment dat je als leider op gepaste wijze een stap terug durft te doen je hier heel veel voor terug kunt krijgen. Hoog opgeleide professionals die een probleem hebben, dat je niet direct (voor hen) oplost, maar waarbij je de vraag bij hen terug legt: hoe zou je dat oplossen? De hoogopgeleide beseft, ik heb de kennis en kunde, ik kan en mag het zelf oplossen en er is een leider die hiervoor de ruimte geeft.
Dit vergt moed omdat veel leidinggevenden denken dat ze alle antwoorden zelf moeten hebben.
Om een werkelijke verandering te bewerkstelligen moet er echter wel veiligheid zijn, mensen moeten niet direct afgestraft worden, maar de ruimte krijgen. Deze ruimte kun je alleen geven als je duidelijke grenzen hebt.
Om écht binnen te komen tijdens je interventie adviseer ik je om goede voorbeelden te noemen, waarbij het essentieel is dat je de taal van de mensen spreekt die je vervolgens zelf wilt aanspreken. De kracht zal liggen in de simpelheid en het ‘laten ervaren’. Wanneer je in staat bent om deze complexe materie simpel te houden dan kom je over bij mensen.
Meer in het interview over: Vertrouwen, wat leiderschap is, over meer vrijheid en verantwoordelijkheid nemen. Over wat een lerende organisatie is én om buiten je comfortzone te treden.